sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

VASTAUKSIA ANSWERS SVAR

Moikka! 

Nyt luvassa vastauksia kysymyksiin, joita laittelittekin mukavasti viime

 postaukseen. Kiitos kaikille kysyjille!



MINÄ


Kuinka pitkä oot?

-Lyhyt... En oo vähään aikaan mitannut, mutta jotain 165-168cm väliltä varmaan.


Missä päin helsinkiä asut?

-Haagassa.


Lempi vaatekauppa? 

-Zara, Lindex, Bikbok.

 
Lempiruoka ja -juoma?

-Ehkä tofusalaatti ja vesi.


Sinkku/ihastunut/varattu/säätöä?

-Single.


Kuinka paljon joudut maksamaan vuokraa Helsingissä?

-Vajaa 300€/kk.



TANSSI


Minkä ikäisenä aloitit tanssimisen ja missä?

-Pyysin äidiltä päästä balettikouluun 3-vuotiaana, mutta äiti arveli minun olevan vielä liian pieni 

silloin. Aloitin sitten 4-vuotiaana lastentanssin Lahden Musiikkiopiston tanssilinjalla.


Milloin hankit ekat kärkitossusi/alotit harjottelun niillä?

-Olinkohan mä silloin jotain 10-vuotias. Ekoista kärkitossuista voi kyllä huomata ettei 

kärkkäritreenausta ollut sillon kovin paljoa :D


Haluisitko ammatin tanssin parista?

-Se on ollut mulla haaveena jo niin pitkään kuin muistan. Ihaninta olisi tanssia jossakin 

ammattiryhmässä, mutta oon myös pohtinut tanssinopettajaa.


 Haluatko vaan balettitanssijaksi vai voisitko kuvitella opiskelevasi esim tanssijaksi teatterikorkeakoulussa?

-Mä haluaisin tanssia ammatikseni klassista ja sen ohella nykybalettia ja nykytanssia. En usko, että 

teak olisi mun juttu.



Mistä muista tanssilajeista tykkäät?

-Kaikenlaista tanssia on kiva kattoa. Jos mulla olisi aikaa, niin kokeilisin kaikki tanssilajit läpi! Niistä

 mitä oon kuitenkin kokeillut, baletti, nykytanssi ja jazz on lempparit.


Mitä harrastaisit, jos et tanssisi?

-Hmm ehdottomasti jotain urheilulajia, mut en kyllä tiiä pystyisinkö olla ilman tanssia.


 Onko sulla 180-asteen aukikierto? 

-En oo koskaan mitannut, mut fyssarin sanoin "erittäin hyvä aukikierto". Se on kyllä ollut joskus mun

 suurimpia haasteita baletissa, mutta kai se on kehittynyt vähän paremmaksi.


Mikä on sun suosikki kaikista tanssimistas variaatioista?
 
-Riippuu lasketaanko tähän mukaan vain esitetyt vai myös harjoittelemani varkat. No, esittämistäni 

makeishaltijatar ja diana. Harjoittelemistani ehkä gamzatti ja la bayaderen ensimmäinen varjo.

Mitä oot tanssinu baletin lisäksi?

 -Nykytanssia, jazzia, karakteeria, flamencoa, showtanssia, hiphopia.

 
Meetkö johonkin baletin kesäkursseille?

-En tiedä vielä.


Missä tanssikoulussa olit ennen kuin tulit akatemialle?

-Lahden Musiikkiopiston tanssilinjalla.



 Oisko sulla jotai hyvää tanssileirivinkkiä ens kesälle?

-Aloittelevalle tai balettia sivuaineenaan tanssivalle suosittelisin ehkä Helsingin tanssiopiston sekä

 Helsingin Balettiakatemian aikuistunteja, jotka pyörivät siis läpi kesän ja ovat avoinna kaikille.

 Tunteja on tarjolla melkein joka päivä, ja niissä saa treenattua perustekniikkaa eikä hintakaan

 kirpaise. Balettiakatemia järjestää kesällä leirin Lappeenrantaan, jossa hieman edistyneemmille

 aikuisillekin tarjotaan balettia, kärkitossutekniikan hiontaa sekä pilatesta. Opettajat ovat tosi päteviä,

 joten siellä oppii varmasti uutta ja tekniikka hioutuu viikossa. Kuopio tanssii ja soi -festareilla on

 myös tosi laaja valikoima baletista breakdanceen asti, ja opettajia joka lähtöön. Ulkomaille

 suosittelen kursseille niitä, jotka tanssivat balettia päämääräisesti ja tekniikka on hyvä.


Oletko pyrkinyt/ kuinka useasti olet pyrkinyt baletin ammatilliseen koulutukseen?

-Vuosina 2013 ja 2014.


 Mikä olisi unelmabalettisi esiintyä?

-Missä tahansa baletissa tanssiminen olisi jo unelma, mutta Corsaire ehkäpä.
  

Entä unelmaseurue?

-Mä en osaa vastata tähän. Oon aina unelmoinut vaan hyvässä seurueessa tanssimisesta, mutten

miettinytkään mikä olisi unelma.


Mitä mieltä olet suomen baletin tasosta (koulut, opistot ja itse ooppera)?

-Mielestäni Suomen baletin taso on hyvä, muttei muun maailman tasoon verrattuna niin korkea.


Mikä on pahin vaiva minkä baletti on sulle aiheuttanut?

-Mun pahin loukkaantuminen, mikä on tapahtunut treenatessa, on ollut oikean nilkan nivelsiteiden

 venähdys. Treenitaukoa mulle käskettiin (vain) reilu viikko, mutta koska en malttanut olla koko sitä

aikaa poissa treenisalista paranemisprosessi hidastui, ja mun nilkoissa on yhä pieni ero ojentumisessa

 ja vahvuudessa oikean ja vasemman välillä. Muutoin baletti ei oo oikeestaan aiheuttanut mulle

mitään kummempia vaivoja.


Sun mielestä parhaat merkit: kärkkärit, pehmeät tossut, lämppärit ja puku.

-Itelleni parhaimmaksi muodostuneet (ei tarkoita, etteikö jollekin muulle sopisi muu merkki):

Kärkitossut-Capezio 

Pehmeät tossut-Capezio

Lämppärit-(käytän ei-tanssiliikkeistä ostettuja vaatteita)

Puku-Bloch ja Yumiko.



KOULUT


 Oliks vaikeeta päästä tanssilinjalle Sibikseen ja akatemiaan?

-Pääsin aikanaan lähemmäs täysillä pisteillä tanssilinjalle valintakokeen perusteella, eli sanoisin että

 ei ole vaikeaa. Tietysti hakijalta odotetaan motivaatiota ja riittävää tanssitekniikkaa jossakin

 tanssilajissa. En myöskään halua vähätellä tanssilinjan tasoa, siellä on tosi hyviä omien lajiensa

 edustajia! Akatemialle puolestaan pääsin lähettämällä vapaamuotoisen viestin itsestäni,

tanssitaustastani ja tavoitteistani sekä käymällä tunnilla näyttämässä millainen olen.

 .Ootko ollu lukion alussa Sibiksessä vai vaihdoitko ykkösen jälkeen?

-En. Mä hain silloin yhteishaussa sibikseen, ja pääsinkin tanssilinjalle, mutten sitten päättänytkään

 mennä, vaan alotin lukion Lahden Yhteiskoulussa. Kakkosen keväällä mä vaihdoin Sibeliuslukioon,

 kun vaihdoin Akatemialle ja muutin Helsinkiin.



Osaatko kertoa minkälaisia vaatimuksia akatemialla on oppilailleen?

-Hmm tarkoittaako tämä kysymys, että mitä vaatimuksia on päästä oppilaaksi vai jo sisään päässeillä

 oppilailla?  Päästäkseen ek-luokalle, täytyy näkyä rakkaus tanssiin ja motivaation on oltava 

korkealla. Tietysti perustekniikan on oltava kunnossa ja riippuen ek-ryhmän tasosta vaatimukset 

nousevat. Sisään päässeiltä oppilailta odotetaan

 ainakin läsnäoloa treeneissä, halua oppia ja kehittyä, sääntöjen noudattamista yms. (Minähän en

 valitse akatemian oppilaita, joten nämä ovat vain asioita, joihin uskoisin

kiinnitettävän huomiota. Huom. vain siis minun ajatuksiani)


Kuinka monta oppilaspaikkaa täytetään täydennyshaussa toukokuussa?(:D et varmaan kyl tiedä)

 -En osaa sanoa, sillä en ole Akatemian johtaja.


 Onko akatemial hyvä yhteishenki?

-ON!! 


Millainen sibiksen tanssilinja on? Millaisia opettajia ja mitä lajeja siellä tehdään? Paljonko teillä on koulussa tanssia viikossa?

-Mähän oon oikeestaan normilinjalainen (sillä vaihdoin sibikseen niin myöhään, etten ollut

 suorittanut tanssikursseja), mutta poikkeustapaus siinä mielessä, et ryhmäni on tanssilinja, ja oon

 saanut ottaa tanssikursseja halutessani. Sen verran mitä mä siis oon vuodessa päässyt sisään sibiksen

 tanssilinjan juttuihin, niin musta se on kiva mahollisuus tanssijoille saada tanssia myös lukiossa!

Tanssinopettajat ovat persoonallisia ja 

mukavia. Koulun tunneilla tanssitaan balettia ja nykytanssia. Tietysti oppilaat edustavat kukin omaa 

lajiaan, minkä ei siis tarvitse välttämättä kuulua noihin kategorioihin. Tanssia on sen verran, mitä

 kukin on valinnut itselleen.


Onks siel hyvä yhteishenki?

-Vuoden kyseistä lukiota käyneenä ja menoa seuranneena voisin sanoa kyllä, mutta itse oon ollut

lukiossa vähän sellanen tyyppi, että mulla on ollut enemmänkin ne tietyt kaverit joiden kanssa oon

 hengannut siellä.


 Onks teillä ollu projekteja ja esityksiä?

-Esityksiä ja erilaisia projekteja on koko aika vuoden ympäri, riippuen taas siitä, missä kaikessa

 jaksaa tai haluaa olla mukana. Mutta esiintymään kyllä pääsee varmasti, jos haluaa!


Onko baletti vaikeeta?

-Oletan tämän liittyvän Sibeliuslukion baletinopetukseen. Siitä en osaa sanoa mitään, sillä en itse

 käynyt yhdelläkään balettitunnilla, mutta jotain voi päätellä siitä, että pakollisia baletin kursseja on

 kaikille tanssijoille aiemmasta balettitaustasta riippumatta.


Suositteletko Sibeliuslukiota?

-Riippuu paljon siitä, mitä tulevalta lukioltasi haet. Itse pidin ehkä enemmän Lahden Yhteiskoulusta,

 sillä siellä opetus oli tosi tasokasta ja tehokasta (tosin myös sen takia rankempaa ja tiukempaa),

mutta Sibis sopi mun tilanteeseen paremmin siinä mielessä, että pystyin hyvin treenaamaan joka

 päivä, ja keskittymään enemmän tanssiin. Sibis on taiteilijasielujen koulu. Pystyy helpommin

yhdistämään harrastuksensa lukionkäyntiin kuin ehkä jossain muualla.



 Mitä aineita aioit kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa?

-Äikkä, enkku, ruotsi, matikka ja terkka.


Mitä suunnitelmia lukion jälkeen?

-Tanssia yritetään...Jos ei nappaa, niin varmaankin amk Suomessa.


Haluaisitko joskus ulkomaille opiskelemaan/töihin?

 -Todellakin! Ulkomaat kutsuu mua, ja aion muuttaa ulkomaille niin pian kuin mulla tulee 

mahollisuus siihen.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti