sunnuntai 10. elokuuta 2014

OUR MILAN!

Ciao!

Viime yönä saavuttiin yömyöhään takaisin Suomeen Milanosta, neljän päivän reissultamme.

Kokonaisuudessaan matka oli todella onnistunut, ja voi miten Milano oli kaupunki minun mieleeni!

Ennen reissua meitä hieman jännitti muotikaupungin paikalliset, mutta ainakin näin loma-aikana,

jolloin me ja muutama muu turisti täytimme Milanon katuja, pukeutuminen oli selvästi rennompaa.

Tykkäsin kuitenkin siitä, että pukumiehiä ja Vuittonin laukkuihin sonnustautuneita kauniita

italialaisia näki ympäriinsä! Milano ei valehtele ollessaan muodin keskus ja shoppailuparatiisi:

ostoskadut olivat usean kilometrin pituisia, ja me emme ehtineet käydä edes joka paikassa tuon

neljän päivän aikana! Tutustuimme lähinnä keskustan, Duomon, tuntumaan sekä muutaman

kilometrin säteellä sijaitseviin alueisiin. Pradat, Louis Vuittonit, Tiffanyt, Dolce Gabbanat ym.

merkiiliikkeet houkuttelivat sisäänsä, eikä noihin kauppoihin ollut menemistä varvassandaaleissa.

Useimmissa (ei ainoastaan kalleimmissa) liikkeissä ovensuulla seisoi mustaan pukuun

sonnustautunut ovimies, joka saattoi avata oven, toivottaa tervetulleeksi sekä neuvoa esimerkiksi

valitsemaan kahden lompakon väliltä(hehee).

Hotelli Lido, jossa yövyimme, oli kehuttu. Hotelli sijaitsi Lotto-nimisessä paikassa, josta kuljimme

keskustaan helposti yhdellä metrolla. Tyyliltään hotelli oli hieman vanha, siisti ja kotoisa. Palvelu oli

todella ystävällistä ja aamupala, joka kuului hintaan, erittäin hyvä. Hotellissa vietimme aikaa vain

yöt, jotka olivat rauhallisia ja hiljaisia.

Vaikeutta tuotti ravintoloiden aukioloajat, sillä useimmat niistä menevät Italiassa kiinni muutamaksi

tunniksi iltapäivällä (juuri yleensä siihen aikaan, jolloin meillä suomalaisilla alkoi vatsa kurnia).

Tietenkin turisteja houkuttelevat keskustan ravintolat olivat auki koko aika, mutta niissä oli tämän

vuoksi myös todella täyttä eivätkä ne olleet välttämättä niin hyviä paikkoja. Me pysähdyimme

syömään melko peri-italialaisiin ravintoloihin, joista sai pastaa ja pizzaa. Toisena päivänä kävimme

vähän hienommassa paikassa Duomon kupeella, josta otimme kasvis-tofu-alkupalat. Niillä kuitenkin

jaksoi loistavasti jatkaa shoppailua.

Vaikka lähdimmekin shoppailumatkalle, täytyi meidän tietysti käydä tsekkaamassa muutamia

Milanon nähtävyyksiä, kuten Viimeinen ehtoollinen (vinkki: varaa hyvissä ajoin ennen matkaasi

liput, mikäli haluat nähdä maalauksen, sillä tämä on hyvin kysytty "nähtävyys"!), joka oli todella

näkemisen arvoinen, ja opastuskierros täydensi sitä mukavasti, sekä tuomiokirkko, Duomo. Kirkko

oli massiivinen, upean näköinen ulkoapäin ja vielä ueampi sisältä. Kuvien ottaminen oli sallittua

ainoastaan, mikäli siitä oli maksanut.

Säät suosivat meitä todenteolla! Yksi ravintolan tarjoilija kertoi meille, että Milanossa on vallinnut

melkoiset sateet tänä kesänä, mutta meidän onneksemme jokaisena päivänä aurinko paistoi selkeältä

taivaalta ja lämpöasteet hipoivat jotakin 30 astetta. Ainoastaan lähtöpäivämme aamulla ripotteli

jonkin verran vettä.

Voin ehdottomasti suositella Italiaa ja Milanoa, jos mietit missä haluaisit Euroopassa käydä! Aion

varmasti vielä joskus käydä Italiassa uudestaan, enkä pistäisi pahitteeksi, jos käväisisin uudelleen

myös Milanossa! (Plus: maa on täynnä komeita italialaisia!)

1. ui, ihana sinä ja ihanat kuvat ja ihana teksti! kuulostaa kivalta reissulta ;)